reede, 14. august 2009

Ülevaade, et mida tänavu ka söögiks/saagiks saab.

See pole küll täiuslik ülevaade, kurkidest, kõrvitsatest rääkima praegu veel ei hakka. Aga vaataks ühe silmaga minu pisikest ürdiaeda ja teise silmaga marjaaeda. Need sellised aktuaalsemad teemad praegu. Eriti minu jaoks.
Hommikuti käib ETV pealt hea sari - "Aia elu". Need on vist kordussaated, ma polegi varem näinud. Aga hea sari on! Hulka tarkust saan juurde. Paar päeva tagasi oligi juttu mingi talu (nimi lipsas kahjuks kõrvust mööda) ürdiaiast. Esiteks imetlesin muidugi ilusalt ja targalt kujundatud aeda, teiseks kuulsin huvitavaid retsepte. Pesto tegemist peaks proovima. Ja ka kressiseemneid ja pungi võiks katsetada hoidistada. Ma pole varem neid kunagi proovinud, ikka ilu pärast rohkem. Nüüd, pärast toda saadet, läksin kohe õue ja hammustasin kressilehte. On jah, redisemaiguline! Väga hea meki annab meie pere tavalisele lehesalatile hapukoorega.
Järgmisel fotol on minu ürdiaia saialille puhmas, tagapool moonid, kummelid, till jne.
Vihm teeb meil siin kurja laastamistööd. Ilus kobe puhmas oli, vihm selle kõik laiali peksnud. See vihm hakkabki juba ära tüütama, ürte ei saa ju vihmaga korjata!
Aga päevalilled, nagu näete, on meil juba peaaegu maja kõrgused! :)
Pikkust kõrgematel isenditel üle kahe ja poole meetri. Vot siis mis tähendab vana kõrvitsamätta otsas kasvamine!
Ka tomatit hakkab varsti saama. Praegu on kasvukas rohelisi kobaraid täis ja tuleb muudkui juurde.
Kevadel ma ju ise mõtlesin, et ahh ei viitsi nende tomatitega jännata. Et küll nii muuseas kuskilt need taimed tulevad, ostan turult vai ... Tulidki niisama. Esimesed kaks taime sain õe käest. Talle oli keegi toonud, kõik aknalauad olid taimi täis. Ta oli maru pettunud kui ainult kaks taime võtsin. Hiljem aga avastasin, et mu kasvuhoones on olemas ka nö. metsikud tomatitaimed! No viis taime tuli! Iseenesest! Mulle oli see küll suur üllatus. Esiteks ma ei teadnud, et tomatid nõnda isekülvi suudavad anda, teiseks, omateada koristasin ju eelmine aasta hoolega kõik tomatitaimede jäänukid ära.
Marjasaak on tänavu hea. Hoolimata igasugu kahjuritest ja haigustest, mida tänavu palju kipub olema, saame isegi ploomi. Uued põõsad veel ei kanna aga need vanad kollased metsikud, neil on ploomi küll.
Tikreid on mul nelja sorti. Kui me 12 aastat tagasi seda maja vaatama/ostma tulime, oli meil seltskonnas üks proua, kes ütles, et ohh kui palju tikreid, et kes neid kõik küll ära sööb! Et lähevad raisku kõik! Tookord noogutasin pead aga praeguseks võin öelda, ei lähe midagi raisku! Tikker nii kurramuse nämma mari! Mul kõik need vanad sordid: tavaline punane, tavaline kollane, valmib teistest varem ja on jube magus! Siis veel väikeste marjadega mägitikker ja eriti suurte marjadega tikker:
No nagu kaks väljamaa eriti suurt viinamarja pane kokku, nii suured on! Ja maitse on oi kui magus!
Ka astelpaju saak tuleb super hea!
Nii hea, et andsin juba naabriprouadele märku, et saavad ka siit kui tahavad. Õnneks tahtsid. Muidu ei mina jaksa neid kõiki ära korjata! Ja mu marjakorjamisabiline,( kui ma saagirohkust kiitsin), tõmbas näo viltu ja ütles: TÄIEGA NÕME! Ega nende korjamine pole suurem asi jahh. Aga pole hullu, aega korjamiseni veel on, jõuab oma hinge ette valmistada.
PS.: Peaks päevikupidamise põhimõttel siia ka ära märkima, et olen praegu vinge ( :) ) tulbiärimees (link) Esimest korda elus katsetan oma aiasaaduste, kaevamiste ja rohimiste pealt teenida. Pole viga, äri käib. Osad sordid otsas juba. Vahepeal oli imelik tunne, et nagu kade oleks, ei raatsigi nagu müüa ega vahetada. Mingi imelik kitsidus tuli peale. Mis see on? Algaja müügimehe kriis? Isegi mees, vaadates kuidas ma sibulaid pakin, ütles järsku, et ära sa kõike ka ära müü! Jäta ikka omale ka! Muidugi ei müü! Kus ma saan! Olen nii kitsi nende tulpide koha pealt! Aga osasid sorte on tõesti liiga kopsakalt siginenud, kus ma nad ikka panen. Muidu hakka jälle oktoobris tormide vahepeal uudismaad tegema, seda küll ei taha enam.
Ja neile, kes tänavu tulbisibulaid soetavad, ärge unustage sibulaid enne mulda pistmist lillaveest läbi tõmmata! Kange külm lahus, tsirka pool tundi! Ja need, kelle aed väga pehme mullaga, madalamates kohtades, näiteks jõgede lähedustes, segage mulda pisut liiva ja tuhka. Poes müüakse küll ka igasugu mulla parandamise vahendeid aga need suurtes pottides, väikeaia pidajale on seda liiga palju ja eks ta ole kallis ka. MASU ajal käivad odavad vahendid küll!
Hüva saaki kõigile!

5 kommentaari:

MUHEDIK ütles ...

Ilma ei tasu vist kiruda, ajab ainult tuju halvaks. Peab vist leppima selle tänavuse vihmarohkusega.
Aga ma olen kressilehti ka külmutanud, päris hea oli toitudele maitsestamiseks lisada.

Anonüümne ütles ...

See kollane ploom on vist alõtša, ploomide pookealus? Meil ka aias paar tükki, need on varasemad, pisemad ja viskavad viljad kergelt maha. Aga maitse hää.
Ni

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Ei ole alõtsha. Ploom ikka ploom. Viljad hulka suuremad, alõtshal on sellised pisikesed viljad

MUHEDIK ütles ...

See peaks olema `Liivi kollane munaploom`. Omajuurne, hilise kandeea algusega, väga spetsiifilise lõhna ja maitsega hea magusvürtsine lauaploom. Ja kompott on ka suurepärane. Ainuke häda on see, et ta õitseb hiljem kui teised ploomid, seetõttu pole tal tolmuandjat ja ta ei vilju igal aastal

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Hmmm, Muhedik, miks Sa arvad, et see on Liivi kollane munaploom?