teisipäev, 18. august 2009

Mauruse sala-aed

Juba jupp aega tagasi oli kokku lepitud, et sõidame külla Maurusele, tuttavale KKfoorumist. Aega võttis aga asja sai ja tegimegi külaskäigu ära.
No mina pean nüüd küll internetti, aiandusfoorumeid ja muid selliseid suhtlusportaale kiitma! No kuidas sellised aianohikud muidu kokku saaks! Nii et sellega on mul vedanud ja ühel eriti vihmasel päeval kraamisin oma taimevahetuseks mõeldud kraami pottidesse ja autosse ja suunasime autonina paduvihmas põhja poole.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Oooo, Maurusel on sala-aed! Eesaias, kuhu auto parkisime polnudki muud kui muru ja 200-aastane tamm. Ma veel mõtlesin, et no-noo! Kus aed on? Kus on hostad? Aga näe, petta sain, aed oli armsasti maja taha ära peidetud.
Kõigepealt toppis Maurus meid kohvi ja kooki täis. Mees tuvastas ühe maali päritolu,ta tsipa ilmas rännanud, tundis lihtsalt koha ära ja mina imetlesin kaktuseid ja klaaskuule:

Klaaskuule ma fännan ja kaktuste kogu oli nii vahva! Ja kokku tegid nad kohe pisikese mini installatsiooni. Väga armas! Kahju, et pilt nii hästi välja ei kukkunud!
Ja pärast koogisöömist suundusime aeda. Ajuti küll ründas meid vihm aga tundub, et eesti inimesed hakkavad selle vihma vastu juba immuunseks muutuma. Suuremate padukahoogude eest ikka kargasin peitu, peenikesest seenevihmast ei teinud enam keegi välja.


Maja kõrvalt pääseski aeda. Juba seal oli väiksed vaatamisväärsused, tiigike, selle ümber taimed, lehekujulised isetehtud astumiskivid. Mulle meeldis juba see väike tugiaed floksidega. Kord teen endale samasuguse! Flokse mul on ja pulki on ka!

Nii kui aeda sisse pääsesime, kontrollis Väike Jõmm kohe maasikad üle.

Meie aga imetlesime üht vana aita. Sellised vana-aja asjad on ju vinged! Eriti vinged on nad veel siis kui omanik ise ka teab, et nad on vinged ja teeb nad vingete asjadega veel vingemaks.
Vinge!


Punutud korv koos maavitsaga, vanaaegne tool, hobuseraud ukse kohal. Need on nii armsad ja lihtsad aga annavad tegelikult nii palju juurde! Nagu taimedki! Sealt aiast on mul palju õppida kui ma ikka sellist vana-taluaia stiili tahan ise ka viljeleda. Et mis taimed ja kuhu neid istutada:


Tilkviljak ja kurerehad aida külgseina ääres:


Topinambur ehk maapähkel onnikese kõrval. Need vist eelistavadki kuskil seina ääres, räästa all kasvada. Siis on nad ikka nii kõrged. Avamaal jäävad nad ruttu kängu. Huvitav, kuidas oma mehele selgeks teha, et mul on hädasti vaja meie topinamburid maja kõrvale istutada? Joriseb, et rikub maja ära. No aga mida pikemad, seda uhkemad ju?


Äge onn eks, see ait? No poisipõnn sai maasikad kontrollitud, siis saime aeda mööda edasi kõndida.
Vot, mis mulle eriti imponeeris, oli see, et kuigi Mauruse aias võimutses see va vana-taluaia stiil, mis eeldabki lopsakust, küllust ja vanu asju, oli ta aed absoluutselt korras! Isegi kaevu kõrval seisvad kannud olid kui pildiraamatust välja karanud.


Väga mõnus on selline stiilne kord ja puhtus. Mina oma jõmmidega varsti ei mäletagi, et mis see KORD üldse tähendab. Kogu elamine on täis igasugu mänguasju ja muid segaseid jullasid. Mul on kööginõud esikus ja saapad elutoas. Õues sama rida. Aga Maurusel polnud kuskil mingit imelikku ülearust soga. Kõik oli nö. omal kohal! Nagu see istumispaik õunapuu all.


See oli huvitav õunapuu. Lamav. Roomav.
Aeda ilustasid veel mitmed suured vanad puud


Suur kuusk, ilmatu jämme mänd. Ilusad on ikka sellised suured avamaal kasvanud puud. Oijeh, mina näen omi pisikesi kuusejuppe ja männinatukesi selliste võimsate ja vägevatena alles 200 aasta pärast. Aga noh, mul aega on, ma ootan. Seniks astun vahest Mauruse aiast läbi ja imetlen tema omi.


Ja veel! Mauruse aias, seal tagapool oli üks hirmammu tehtud tiik. Ise tehtud, tiigikilega. Nagu neid ikka tehakse. Ja vot püsib, vist elab juba oma elu.



Poisijõmm muidugi üritas vahepeal tiiki jalutada


Lisaks muudele huvitavatele taimedele kasvab seal tiigi kaldal kivide vahel üks vetikas muru asemel

Meile mehega hakkas see tiigi mõte nii meeldima, et karta on, et ükspäev teeme endile ka. Võib-olla järgmine suvi kaevame aegu valmis. Asukoht on igal juhul juba välja mõeldud. See on ikka tõesti hea, et teiste inimeste aedu saab vaatamas käia, nii palju häid ideid saab juurde! Inspiratsiooni!
Ja see polnud veel kõik! Tiigi taga jätkus aed kirjute põõsastega.


Kadakad ja muud
kirjud sakris puud...


Aitähh Sulle, Maurus, ilusa elamuse eest ja näeme ehk ükspäev jälle!

9 kommentaari:

Nodsu ütles ...

Hästi tore reis on Sul olnud, huvitav on kohe lugeda-vaadata :). Tiigimõte mõlgub endalgi vaikselt mõtetes, kuid ettevaatlikuks teeb, et sellised niisked kohad on ju jube head sääskede inkubaatorid... enda aeda neid teadlikult juurde küll tekitada ei tahaks... Või ei ole see asi nii hull ühti? :)

deia ütles ...

Mauruse juures minagi käinud. Tal tõesti kena ja superkorras aed. Ja ta ise ka üks maru tore inimene.!

Nodsu - mul aias 2 veekogu - ei ole nagu tähele pannud, et neid sääski nüüd palju rohkem oleks kui ennem. Samas veekogu tõmbab ligi konnasid - need jälle maiustavad sääskedega - nii et tasakaal.

Northern Shade ütles ...

It looks like it was a fun garden to visit. I always get new ideas when I wander around a new garden. The pond area is particularly beautiful. I like the plantings around the water, and the soft moss on the stones.

MUHEDIK ütles ...

Kõik sellised aedade külastused tekitavad hea tunde ja selle aia vastu äratasid Sa ka minus suure huvi
Internet on hea asi. Aga vanasti kui teda veel olemaski polnud, isegi telefonid asusid peamiselt spetsiaalsetes putkades ja kodudes oli see suur luksus, leiti kõik aiad üles ja mitte ainult siin Eestis, vaid ka hoopis kaugemal:) Mingi eriline külgetõmbejõud vist ja tulevad nad Su ellu just parajal-vajalikul hetkel.

See taim, mida Sa vetikaks pead, on tegelikult maksasamblik ja annab tunnistust puhtast keskkonnast. Aeda teda päriselt tahta ei tasu, sest lämmatab kõik taimed, aga veekogu ääres on ta huvitav.

deia ütles ...

Maksasamblikku mul aias ka - seda ma ei teadnudki, et ta puhta looduse tunnusmärk on. Vaat kui hea.
Tahmlaiksuse seen pidavat ka märk olema puhtast loodusest. Kui maksasamblik mulle isegi meeldib - siis tahmlaiksus ei meeldi mulle kohe mitte.

maurus ütles ...

Aitäh, Lillekasvataja uhke kommentaari, toreda külaskäigu ja kõigi taimede eest, mis, vaatamata eilsele vihmasele ilmale omale juba uue kasvupaiga said. Ja kõigile tiigi aeda rajamise otstarbekuses kahtlejatele: tiik toob aeda elu - linnud, kiilid, konnad, kes kõik kenasti koos eksisteerivad ja sääski küll rohkem pole!

Köögikata ütles ...

Ilus reis, ilus aed!

Ma hakkasin ka mõtlema, et pole tänavu nagu tööaias eriti sääski kohanud. Konni, kiile ja muid mutukaid on küll väga palju tiigi ümbruses, eriti peale seda, kui tiik looduslähedasemaks sai taimede ja kivide vette lisamisega. Enne oli vaid tsementeeritud paeservaga kile-bassein ja varemalt mäletan küll seal suuri sääsehorde.

Anonüümne ütles ...

Oѵerall, thе accent of thiѕ enquiry ѕhοwed that tantriс massagе treаtments enhance and comρlemеnt уou haνe always standarԁ.


Feel free to surf to my web blog :: sensual massage london

mustkaaren ütles ...

Imeilus kiri 8 aasta tagant.