kolmapäev, 13. august 2008

Minu liilia

Ma ei tea liiliaist midagi. Absoluutne null. Mul on olemas isegi üks raamat nende kohta kuid pole seda kunagi lugenud. Liiliad on minu meelest liiga uhked ja kuninglikud minu aia jaoks. Ja minu jaoks. Mul pole valget klaverit, millele asetada kristallvaasi roosade liiliatega. Selle tõttu on minu aias siiani kasvanud vaid kahte sorti liiliaid, see teada-tuntud oranz ja lilla martagon. Neid võib Eestis ka metsikuiks pidada. Kusjuures martagon metsistub küll hästi.
Eelmisel sügisel, kui plaanisin oma valget peenart, tekkis aga tahtmine sinna ka üks liilia panna. Paningi. Idahübriidi "Siberia" No vat.
Eks ma kaevan ta sügisel välja ja kingin õele kasvuhoonesse. Minul pole kasvukasse küll mõtet lilli panna.
Inimene õpib kuni elab.


Copy-paste Muhediku aiablogist:

Idahübriidid õitsevad samuti suve teisel poolel, samal ajal trompethübriididega. Kuid kasvutingimuste osas on nad väga nõudlikud ja kapriissed. Heaks kasvamiseks vajavad nad happelist kasvualust, poolvarju, õitsemise ajal KUIVA mulda, NIISKET õhku ja kuni 30 kraadist KUUMUST. Niisuguseid tingimusi meie oludes neile avamaal luua pole võimalik. Enamasti siiski on meie augustid jahedad (eriti ööd) ja vihmased. Mõni aasta on neid ju võimalik aias imetleda, kuid siis nad ka kindlasti hukkuvad. Et neile luua sobivaid kasvutingimusi, tuleks neid kasvatada kasvuhoones, piisab tavalisest külmkasvuhoonest. Kui aastaid tagasi ärimehed reklaamisid neid kui meie oludes väga vastupidavaid ja pikaealisi sorte, siis jätsid nad märkimata, et siiski mitte meil ja selle vea parandamine nõudis suuri jõupingutusi. Üks neist kutsus mind isegi oma aeda, et ma veenduksin idahübriidide avamaal kasvatamise võimalikkuses. Teda külastades aga nägin ma, et nad kasvasid tal eraldi lavades lõikeõite müümiseks..... !!!! Ka see on ju katmikala-, mitte avamaa lillekasvatus. Asi ju polnud selles, et mul oleks hirmsasti õigus pidanud olema, kuid niisugused eksitavad reklaamid kõigutavad kõigi puukoolide ja lillekasvatajate usaldusväärsust ja petta saanud aiaomanik ei tea enam, mida osta, mida mitte. Veel eelmisel aastal nägin ma ka vale tõlget - orientaalhübriidid olid tõlgitud aasiahübriidideks. Sibulaid ostes peaks jälgima eelkõige, milline nimetus on neil pakendil.Kuna aasia hübriidide ilusaid sorte on palju ja neid on väga värvilisi, on eelkõige nemad, keda võiks aedades kasvatada kui kuival ajal on olemas võimalused nende kastmiseks.
Liiliate kasvatamisel võiks meeles pidada järgmist:
1. Liiliasibulaid ei tohi peale ülevõtmist kuivatada, neil puudub sibulat kaitsev välimine kest.
2. Liiliasibulate istutussügavus ja mulla reaktsioon olenevad sordirühmast.
3. Sibulate vahekaugus üksteisest oleneb sibula ümbermõõdust
4. Liilia ei talu seisvat vett sibula ümber ja on VÄGA tundlik põua suhtes.
5.Istutamisel peaks eelistama väikeseid sibulaid, neil on veel pikk elu ees ja nad kohanevad uute tingimustega paremini. Loobuda tuleks mehhaaniliste vigastuste ja haigustunnustega sibulatest. Peale istutamist on vaja liiliat kasta (ka kuival ajal sibulaid maha pannes)
6. Liiliatele tuleks kohe valida alaline kasvukoht, nad ei salli iga-aastast ümberistutamist.
7. Liiliate kasvatamine konteinerites erineb kasvatamisest avamaal.
8. Liilia ei vaja liigset väetamist, see on sageli tema haigestumise põhjuseks.

Kommentaare ei ole: