neljapäev, 17. veebruar 2011

Sain jälle tarkust juurde


Kui on saabunud see aeg, et jõulud möödas ja kuusk on välja viidud aga lumekellukesi tuppa vaasi veel kuskilt tuua pole, ehin mina oma elamist no näiteks sibulatega.
Ja alati toon sel ajal ka mõned männioksad tuppa. Traditsioon selline, ammuaegne. Teevad head lõhna tuppa ja on muidu toredad.Ja kaua püsivad. Tavaliselt toon neid metsast aga see aasta arvasin, et mu omad männid on juba piisavalt suured, et mulle paar oksakest ohverdada. Mul on nimelt plaan ühte konkreetset mändi hakata pügama. No kord nägin netist, KoduKauniks foorumi vahendusel väga ilusat pügatud mändi. No ta nägi super lahe välja. Nagu jaapani bonsai, ainult et hulka suurem muidugi. Väga troopiline-eksootiline igal juhul! (Iseasi mis sellistest mändidest siis saab kui pügajat enam pole...) Nooh, selle viimase sulgudes faktikese pärast valisin omale pügamise-männi ikka asukohaga majast kaugemal. Muidu mu lapse-lapse-lapselapsed vihastavad end seaks. Nooh, et oli ilus väike peenkujuline puuke ja kui vanamutt ise (mina siis) kõlgutab jalgu pilve serval, paar aastat ja neile tuppa enam valgust ei paistagi: ilusast puukesest on saanud laiali sirutunud männikoletis-käpp-tuhatnäpp. Saate aru küll mida ma silmas pean.
Vat siis kui olid need sula-ilmad, läksin ja lõikasin väljavalitud männil paar ülearust oksakest ära. Sellised mis vales suunas kasvasid ja segasid õiget eksootilis-troopilist kuju. Naksisin neil kääridega tipud ka maha, seal oli vist mõni metsaloom maiustanud, imelikud otsad olid, kuivanud ja tõin tuppa vaasi.
Paar päeva tagasi tabas mind õllatus! Männioksad olid okastest uued võsukesed ajanud!


Foto on küll pisut udune aga siiski on näha nii uued võrsed kui ka äralõigatud oksakoht. Vat mina ei teadnudki, et mänd nii võib teha! See on ju väga tore! Nii võib ju seda mändi hulka julgemalt pügada. Väga lahe!
Minu tagasihoidlik männi-nimekiri (mulle männid jubedal kombel imponeerivad!):
1. Korea seedermänd
2. Mitu tavalist mägimändi
3. Mitu umbes meetrikõrguseks kasvavat mägimändi
4. Üks ülimini mägimänd, maksimaalne kõrgus pool meetrit
5. Must mänd
6. tavalised männid

3 kommentaari:

MUHEDIK ütles ...

See on see...elukestev õpe:)

Ainult, et kui Sa tahad endale bonsaipuud kasvatada, siis lase tal mõned aastad kasvada nagu ta ise tahab, siis on võimalik tal osa oksi altpoolt laasida. Kui Sa aga tal pidevalt latvu näpistad, saad tiheda mütsaku, millest võid küll hiljem kera saada, aga sellist põnevate tüvedega eksootikat enam mitte.

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Aga ta on mul tegelikult juba üsna pikk. Ma tahan ikka tüve ka.

Tsiil ütles ...

Meil on muidugi igasuguseid ilusaid puid, aga minu lemmikud on männid. Kui ikka päikese käes tüved säravad, siis ilusamat kuldpruuni ma ei teagi.

Ootan huviga, mis sinu katsetustest kasvab.
Lugesin Urmas Laansoo raamatust, et paras aeg oksi tuppa tuua ja pigem külma ilmaga.