teisipäev, 8. aprill 2008

Kuidas jääda iseendaks?

Tahtsin sel teemal kirjutada juba varem, nii uue aasta algul. Nagu uue aasta lubaduste teemana, et olen ikka tubli, võimlen ilusti ja hoian selja soojas. A tutkit! Kes`se viitsib seda enne kui juba häda käes.
Nimelt siis seljahädad. Alguse sai see jama mul juba mitu-mitu aastat tagasi. Külmetasin end. Ja kui oma selja eest hoolt ei kanna, kipuvad seljavalud ikka tagasi tulema.
Kui mees kuulis, et selg teeb jälle liiga, ütles nii: mida sa sebid seal aias siis? Ma olen ammu öelnud, et pool aeda võiks ära asfalteerida ja ülejäänu jääks muru alla mis nullini maha pügatud.
A ma tahaks ikka sebida seal aias ja seetõttu pean silmas pidama järgmiseid asju:
1. töötades hoidma selja sirge. Ei tohi olla kükakil vaid hoopis toetudes põlvedele- nii on selg sirge. Põlvede alla panen tüki kokkukeeratud pappi.
2. Käru lükkan ees, mitte ei lohista tagapool.
3. Raskuste tõstmist väldin. Kui ikka vaja midagi tassida, jagan selle kraami võrdselt kahte kotti või ämbrisse, nii ei vaju selgroog asjade tassimisel viltu.
4. Hoian selja soojas!!!
5. Maa kaevamise jätan mehele sest see on täiesti keelatud tegevus. Loomulikult pean ka ise ikka kaevama aeg-ajalt. Aga seda peab ettevaatlikult tegema ja jälgima, et selga ei koormaks.
6. Kui ikkagi kõikidest ettevaatusabinõudeist pole tolku olnud ja selg on jälle valus ja kange, tuleb teha sooja kompressi ja masseerimist. Ja loomulikult tuleb puhata hoides selga asendis nii, et valu tunda ei oleks.
7. Võimlemine! Sirutus-, venitus- ja lõdvestusharjutused. Võimlemine peab olema mõnus. Kui esialgu on kehv enesetunne, ei ole vaja harjutustega üle pingutada. Tasapisi selg harjub, valu taandub ja võimlemine läheb iga korraga aina sujuvamalt.
1. Laman selili, nö. tõmban varbaid enda poole. Umbes 5-10 sekundit, siis puhkan (ei mingit pöia sirutust!) ja uuesti. Nii mitu korda.

2. Laman selili, jalad põlvedest kõverdatud, käed sirgelt kõrval. Ja tõstan oma nö. sabakonti taeva poole. Kah mitu korda.

3. Laman samas asendis, viin põlved koos-asendis küljele, siis tagasi ja siis teisele poole.









4. Käpakil-asend. Selg kõveraks ja selg nõgusaks. Aeglaselt ja venitamisi.









5. Jälle käpuli. Toon ühe põlve kõhu vastu, hoian puhk aega. Sama teise jalaga.






6. Olen põlvedel ja sirutan end sellises asendis nii pikaks kui vähegi saan. Hoian end selles asendis nii pikalt kui saan ja viitsin. Kui kõik muud harjutused tehtud, teen seda harjutust veel korra või paar. Selg tuleb hoida sirgena, mitte nõgusana.



7. Lesin kõhuli, käed lõua all. Lõdvestun, puhkan pisut. Seejärel liigutan sirgeid jalgu üles-alla.






8. Jälle selili. Tõmban kordamööda jalgu vastu kõhtu ja rinda.
9. Hoian mõlemaid jalgu vastu kõhtu.
Iga harjutuse vahel puhkan pisut.
Muide, see viimane harjutus sobis mulle ka väga hästi tugeva valuga. Külili voodis pikali asendis hoidsin põlvede ümbert kinni ja nö. tõmbasin/venitasin kõigest jõust oma selgroogu.
Need koledad valud olid mul umbes 2 aastat tagasi. Olin tookord väga hädas. Mees küll pakkus, et paneme mu kuskile ukse peale rippuma, et justkui venitusele. Ja natuke ma lasin tal ennast sel kombel venitada ka. Aga rohkem ei lase ma taolist asja endaga kunagi teha, sest see oli nagu mingi Hispaania inkvistisioon. Isegi sünnitamine on lihtsam ja valutum tegevus kui taoline venitamine.
10. Seliliasend. Jalgrattasõit. Kõigepealt ühe jalaga, siis teisega. Edaspidi ja tagurpidi.
11. Kasulik on teha ka kaelale võimlemisharjutusi: õlaringid, pea pööramine 4 eri suunas, õlgade surumine üles ja alla
Kirjutasin kogu selle jutu siia üles kuna mul kipuvad need harjutused mikskipärast meelest ära minema. Tihti on juhtunud, et sätin end ilusti valmis: matid on maas, lapsed samuti mattidel seliti maas nagu minagi, valmis võimlema. Ja siis lesime nagu kamp totusid selili ja mitte ühtki harjutust ei tule meelde.
Raamatukogust saab häid selleteemalisi raamatuid laenutada. Parim on "Seljavalust priiks" Joan Suttcliffe (vist kirjutati see nimi nii, täpselt ei mäleta) Kuna aga ma pole ainuke inimene siin maamuna peal, kes oma selja on ära lõhkunud, pole see raamat just eriti sageli saadaval.
Igal juhul: ma võimlen ja tunnen end päris tervena. Ja see on hea sest head ilmad jätkuvad ja aias on iga päevaga aina rohkem ja rohkem teha.

Kommentaare ei ole: