reede, 15. juuli 2011

Tiigipeenra pikendus. 1.osa. Suvikud jms.

Et kõik ausalt ära rääkida, peaks alustama suvikutest. Kuna uue peenra kaevamist alustades tekkis mul kahtlus, et võin äkki liialt hasarti minna ja kevadel endale jälle seljatäie uusi püsikuid osta, noooh, et uus istutusala nagu ootab või mis. Panin omale keelu peale. Et ei osta midagi. Laadale ei lähe, netipoode ei tuhla. Pole mul midagi vaja. Pealegi oli juba varakevadel näha, et tiigi kaldale istutatud taimed on liiga tihedalt ja vajavad hädasti kolimisteenust vähe laiemale. Ja otsustasin, et kui tekibki tühje auke, siis olen ju mõningaid suvikute seemneid kogunud, kasutan neid. Eks aeg näitab, et milliseid püsikuid mu peenar tegelikult vajab. Ja kui palju üldse.
Juba varakevadel kasvatasin ette peiulille, pidi ju hea seennakkuste vastu võitleja taim olema. Selleaastase valikuga olen eriti rahul. Sort Valencia.


Kasvatab ilusa puhmiku ja õied on puhtad säravkollased.
Mungalill lillekasti ja siia-sinna suuremate kivide ehteks (no pärast tulpe ja pojenge jääb selliseid nukraid "auke") valisin Peach Melba:


Ise on end külvanud moon. Rohisin teda kõvasti, harvendasin. Nii ta ei sega iseennast ja teeb ilusamaid suuremaid õisi:


Ja oli vaid vaja pisut oodata ja selgus, et ka täiesti helekollane lupiin on mul olemas:


Lupiin on püsik muidugi. Aga praegu ta õitseb keset punaste moonitupsude peenart ja näeb eriti rõõmsameelne välja. :)
Isekülvi teel on peenrasse tekkinud ka rukkililled:


Nende taga on pundar kipslille, saadud kunagi kuskilt segu-suvikute-pakist. Ta on nii armas lihtsalt ja tema seemet on lihtne koguda. Ja seal puntras on kuskil lillhernes, mis veel ei õitse aga lootust juba on: ;) Samuti on kunagi kuskilt segupakist tulnud see suvik:


Pilt on kehvake, tegelikult on ta väga armsake. Ja muretult võimsa kasvuga. Lihtne ümber istutada, seisab ka vaasis kaua. Korjan vast jälle seemet.
Nali naljaks aga mul elutseb seal peenras tavaliselt pigem umbrohu ja niidutaimena tegutsev põisrohi:


Nali seisneb selles, et olin ühte kasti külvanud peiulilli, astreid jms. Sinna oli ka see põisrohi, eks koos mullaga, sättinud. Ma vaatasin, et nii ilus pisike taim, justkui mingi nelgiline ja istutasin ta kenasti peenrasse. Aga põisrohule meeldis selline kuninglik kohtlemine. Tegi nii ilusa puhmiku! Vat enne pildistamist jõudis tütar pool puhmikut juba ära korjata. Oi ta tõmbas pilku! Tõmbab praegugi.
Ja lõpetuseks hiina nelgid. Külvasin nad tegelikult eelmisel suvel tulbipeenarde tarvis aga siis olid nad nirukesed. Istutasin nad see aasta kõik uude peenrasse ja oi nad on rahul. Tekitasid nii ilusaid puhmikuid, et oi-oi.


4 kommentaari:

iirisesõber ütles ...

Vaatan ja vaatan,kõik laiendavad oma peenraid.Ajab omalegi igasuguseid ideid ja mõtteid pähe!Juba väike roosipeenar vaja teha,Roosiaedade külastustest istikud ootamas!

Köögikata ütles ...

See põisrohi on tõesti uhke. Ma jälle vastupidi - külvasin uude peenrasse suvikuid, kenasti veel peale suurt rohimist, et neid välja ei rohiks, aga ei arvestanud, et see toorkompost teeb veel terve suve meeletult rohimismaterjali ja olen koos sellega ka enamuse oma külvidest üles rohinud. No kust mina tean, kui on valgeõieline suvikusegu, et millised lehekesed siis need peaks olema ja millised on kompostiseemnetest. Aga see-eest jätsin kompostist tärganud faasseni naistenõgesed, neitsikummelid ja hiidiisopid alles. Neid ma suutsin vähemasti tuvastada. :oD Paar kipslille olen ka ikka suutnud imekombel säilitada, neid külvasin sinna ka terve paki.
Selles mõttes on uude peenrasse ikka istutamine targem, astrid kõik kenasti alles.

Tsiil ütles ...

Hea käsi sul külvamiseks ja kasvatamiseks:)

Tagetes on üks mu lemmikutest suvikute hulgas.

MUHEDIK ütles ...

Suvikud on ilusad, aga mina olen nende jaoks liiga laisk. Piisab mulle neist terrassiamplitest küll.