neljapäev, 22. juuli 2010

Mida teevad aias taimed koos või ilma aednikuta

Keskpäeva kuumusega mina õues suurt miskit ei tee. Olen kunagi aastaid tagasi päikesepiste saanud ja seda just sellepärast, et rohisin päev otsa aiamaal. Keset päeva ma siis logelen või toimetan toas. Aga õhtul!

 Hoia alt, umbrohi!


Kasvuhoones on olukord enam-vähem, köögiviljaaias on kah porrud ja oad "välja kaevatud", järgmisena päästan lillepeenraid. Vat tulbikasvatajana on mul see igaaastane jama, et need peenrad, kust ma tulpe üles ei kaeva ja mis ajutise iseloomuga polegi, näevad mõnda aega nutused välja. Nagu näiteks see siseõue aknaalune peenar:


Võtsin ta siis ükspäev käsile ja ühtlasi tegin paraja tembu. Nimelt istutasin roosi Linderhofi sinna. Keset kuuma suve ... õõõ... paljasjuursena .... no kuiv muld lihtsalt pudenes ümbert. Oh sa jube. Aga eelmises kohas ronis sirel talle selga ja imes viimsegi veetilga, ime, et ta üldse elus püsis!


Tahaplaanile pidi küll kõndimise rada jääma aga see rada nägi nii hea välja, et toppisin sinna paar kiviktaimla taime. Pisikeste erkroosade õitega nelgi (ta õitsemisaeg on küll läbi) ja ka ühe kiviriku. Eespool on siis esialgu roheliste toonide värvidemäng: kaks noort pojengipuhmikut, neitsikummelid, hanerohu- mättad ja hallikas-rohekas-hõbejased moonid. Muud värvi nagu polegi sest astriteni on veel aega ja moonid õitsevad nii kiiresti selles kuumas. Peaks nime vahetama: päevamoonid.
Seevastu päevaliiliad oleksid justkui ilusamad, uhkemad ja pikema-ealised:


Ja uus Gentle Shepherd:


Ta on maailma kõige ilusam päevaliilia, mis ma oma elus olen näinud! Ausalt!
Ja järgmisel pildil on maailma kõige ilusam soolikarohi:


°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Köögikata oma blogis kaebas, et ta ei tea, mis tal aias tradeskantsiatega toimub. Ma arvan, et tal on veel hästi läinud. Mina ei tea, mis mul kõrvitsapeenras toimub! Vot sihukesed asjad kasvavad seal jõudsalt:


Ega mul suvikõrvitsate vastu midagi ju pole aga MA EI OLE NEID KÜLVANUD! Ma külvasin suvikõrvitsaid kasvukasse (tumerohelisi), sussutan neid seal ja nad on jõudnud tublisse õitsemis-staadiumi! Mul polnud heleda suvikõrvitsa seemetki! Nii et selle kõrvitsa sordinimi võiks olla "Issanda kingitus"?
Õnneks on aias ka kohti, kus taimed kasvavad nagu mina olen seda ette näinud ja valmis seadnud:


Panin see aasta enamuse oma basiilikuist lihtsalt suurde lillepotti. Nii armsad potid kukkusid välja! Sihukesega võiks lausa näitusele minna.
Ja vahest on nii, et ootad ühte taime kasvamas aga lagedale ilmub hoopis miski muu ja see pole üldse paha, pigem vastupidi! Eelmine aasta sain Hiliselt ühe tumepunase astilbe taimekese. Kas ta on punane? Tutkit! Ei ole mitte! Hirmarmas helelilla hoopis!




8 kommentaari:

Kadakas ütles ...

Tead, minul on samasugune suvikõrvitsa "üllatus" aias - ainult selle vahega, et samasugused ovaalsed viljad on tumerohelised! Ei ole tsukiinid, ei ole õlikõrvits, aga mis on, ei tea. Spagetikõrvits on sarnane, aga too peaks kohe hele olema, umbes nagu sinu "üllatus".

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Minu ainus loogiline seletus on see, et kõrvitsad on kompostihunniku otsas. Võimalik, et eelmine aasta sai mingid seemned sinna koos mingite jäätmetega.
No süüa ta kõlbab. Melonkõrvitsad mingid? Lehed on ka teistmoodi, nagu patissonil.

MUHEDIK ütles ...

Ka mul on tänavu mingi "issanda kingitus" tünnis olemas, aga arvan, et kuidagi me ta ikka ära sööme, näeb välja samasugune kui Sul. Tuleb välja, et mitte ainult päevaliiliate asemele ei saa tradeskantsiaid, vaid ka köögiviljaseemned pakendatakse suvaliselt:(

Ka meie istutasime. Paljasjuurseid. Praegu on nende istutamisel oluline, et istutusauk oleks eelnevalt mitu korda vett täis kastetud, siis jäävad ellu. Õhuniiskus on ju kah olematu ja pealtkastmisest ei piisa.

Anonüümne ütles ...

Praeguse seisuga näeb ta igatahes hea välja. Ainuke jama, et ka mutt ründab sinna
Lillekasvataja

Northern Shade ütles ...

Your garden area that you redid looks good. The path behind will make it easier to maintain it too. I have a red daylily (Hemerocallis) very much like yours. Mine just volunteered in the garden, and grows next to my water tap. I guess it thought it could rely on a little extra water there. :)

Tsiil ütles ...

Nii tore, kui aed aednikuks hakkab :D
Ja abiks seegi kui mõnes nurgas asi sinu tahtmise järel käib :)

Mina võin pakkuda punast astilbet, ta lehestik on ka veidi punakam roheline ja kasvult tagasihoidlikum :D

basiilik kipub peenras jah küll selili küll külili, potis kasvatada polegi nii paha mõte

isehakanud lillekasvataja ütles ...

On hea jah. Ja kui külmad tulevad, toon koos potiga tuppa.

isehakanud lillekasvataja ütles ...

To Northern Shade
You seem to understand just receiving what I wrote. Can you speak Estonian? Or, to translate what do you use?
Daylilies are cute. That, on a picture, it is usual dailily. Soon Russel Sammy begins to bloom, but it is smaller purple flowers!