esmaspäev, 21. juuni 2010

Inventuur valges peenras

Selle aasta inventuuri tegemised jagunevad kaheks. Üks on üleüldine kogu aias, teine on valges aiaosas. Seal on remontimine ja kõpitsemine kõige tõsisem. Blogides on läbi lipsanud teema, et kuivõrd tõsiselt suhtuvad taimed sellese kui aednik neile midagi ütleb, lubab näiteks vallandada jms. Tõsi mis tõsi, kuulevad, saavad aru ja juhinduvad. Iga kord kui ma valgesse peenrasse midagi istutasin, lugesin sõnad peale. Ütlesin, et olgu visad ja tugevad! Et siin aias pole täiskohaga aednikku, jumal teab kuidas nad peavad hakkama saama, võidelda tuleb orasheina, naadi ja pagan teab veel millega. Nii et olgu tugevad ja tehku palju lapsi ja saagu hakkama!
Ja oi-oi-oi kui tõsiselt nad sellesse on suhtunud! Näiteks see eelmise aasta sõrmkübaralill on kogu peenra täis külvanud:


Eile oli ilus ilm, istusin seal tükk aega ja istutasin pisikesi ümber. Ka teised taimed tunnevad end hästi ja laiutavad kuidas jaksavad. Hajastani linnupiima juba istutasin rohkem laiali, on jälle palju poegi, hurraaaa! Sama valge sügislillega ja tolle pojengikesega, mille juur polnud ostes just kõige ilusam. Lõikusin ta vist 2 cm pikkuseks jupiks aga näe, alles jäi ja on igati tip-top! Üks taim, millega ma eriti rahul olen (no et ta mul üldse olemas on!) on valgeservaline hanerohi:


Ka tema on hoo sisse saanud ja tunneb end mõnusalt. Eriti uhked on tänavu ka mädarõikad:


Ja põõsa alt piiluvad hariliku linnupiima armsad õierattad:


Tundub, et talle meeldib kolimine ja uued kohad. Ma arvan, et natuke neist võiks kolida valge aiaosa tahaotsa sirelite alla. Nad on nii armsad!
Valges peenras on ka kahte sorti aediiriseid. Sorti ma ei tea, esimene neist oli siin aias juba enne mind ja ta pole päris valge ka. Pigem määrdunud valge-kollakas:




Tasakaalustamaks seda kollakat tooni, hankisin möödunud aasta teise aediirise veel, lumivalge aga ta kahjuks ei õitse tänavu. Ehk korraldavad siis järgmine aasta mulle koos ühe ilusa show!


Ka kukekannused ja hostad on ilusad asjalikud. Aga nendest pilti veel näidata ei taha, sest seal ümber käivad hirmsad remontimiskaevikute kaevamised (eile saime sealt viimaks selle vana ploomipuu kännu välja, mis hirmsasti segas) + see, et hästi tunneb end ka vaarikas, nii et paarist ilusast kaardus vaarikavarrest on saanud priske põõsapuhmas. No nüüd kolib ta küll sealt minema! Noored, mööda peenart laiali rännanud noorukid kolivad juba kevadest alates, kokkuhoidvad viljakandjad muidugi on kuni sügiseni paigal, sest vaarikamarjaaasta tõotab hea tulla! Samas kui vaarikas teisi taimi nuhtleb ja kõrvale lükkab, on üks taim, mis rõõmsalt teda ära kasutab! Põdrakanep! Sealt metsast, kust ma omale juurejupikese tõin, oli ta küll tagasihoidlik. Mitu aastat kasvatas vaid paari vart. Mul veel südametunnistus näris, et kas tohibki nii niru sigimisega taimest tükki võtta. Aias on ta aga kindlalt võtnud nõuks kogu vaarikapuhmas vallutada. Lahe!
Eks varsti saab veel pilte teha. Täna sajab vihma, ei saa remontimist jätkata. Aga praegu on seal nii palju taimset seltskonda, mis valmistub õitsema. Peame pöialt, et homme jälle aeda pääseks!





12 kommentaari:

MUHEDIK ütles ...

Oioi kui palju Sul veel valgeid taimi puudub:D

Hiline ütles ...

Ma ei ole küll eriti valgelembene, aga aias peab ikka olema, minu ainus lemmik "valge peenar" on ristikuõites muru (ainult ristiku pärast ongi mu muru selline umbrohuroheline, no ei raatsi staranega ristikut hävitada) Kahjuks mees seda ei hinda, just siis kui eilse sooja päiksepaistega olid vist miljonid õienutud avanenud (kahjuks jäid pildid tegemata - akud olid laadimisel), otsustas mees murunatukest niita :(((

MUHEDIK ütles ...

Ja vaata tänast Debora Silveri postitust, seal on Sulle üksjagu valgeidt peenraid.
Tema blogi leiad minu blogi kaudu.

Mulle küll meeldib aias valge, aga mitte ristikhein, kes ka praegu meil murus kõikjal laiutab. Kui ta on paar päeva õitsenud, tundub ta hallina ja kogu heinamaa hallitanuna:(
Aga kui aed väga värvikirevaks ja rahutuks muutub, siis valge aitab seda tasakaalustada ja erinevaid värvilaike koos rohelisega siduda. Valget lihtsalt peab olema. Ja palju:)

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Aitähh juhatamast! Imeline blogi! Aga ta on natuke soojemas kliimavööndis vist. Minu valged kosmosed on alles pisikesed, temal juba suurtes õites. Mul tulevad järgmisteks kellukad (kahte liiki), pojengid, h. linnupiimad, maran, kadakkaer (juba õitseb) Siis kui täiskomplekt õitseb, teen pilti ka. Aga mul nagunii metsaaed pigem, mitte linnaaed balkonitega. Tiba teine stiil
Vat huvitav jahh, mehed ei hinda ristikumuru. Mulle küll meeldib! Nõudsin, et kui niitma läheb, jätku ikka seemnete tarvis mõnedki tutid püsti!

MUHEDIK ütles ...

Kas Sa pead mind ka meheks?:DDDD

Aga ma tahtsin juba enne kirjutada, et räägid aediirisest, aga pilti näitad kellestki teisest.

Ja veel, käisime uurimas oma robiiniat, seal pole mitte ühtki noort võsu, vist on maha niidetud. Kõik on puitunud ja juba nii mõnegi aasta elanud. Nende juba päris puude väljakaevamiseks oleks küll nooremat meest appi vaja, minu omal ju selg lõigatud:(

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Oi sorry, oi sorry! Ei, ma ei pea Sind meheks! See oli näpukas!

Aga kaks viimast pilti?! Need on ju aediiris? Mis see on siis? Ära külva segadust! :P

Hmmm, kui nad on nii suured ... ärge siis kaevake. Suvi ju alles algas. Vast ikka jõuame mõne Lõuna-Eesti tiiru ka teha. Las siis minu oma kaevab. Tal aeg-ajalt tekib jõu ülejääk :)
Muidu on küll plaan rohkem Pärnu poole hoida aga kaugel see Tartugi on

Köögikata ütles ...

Kle, mis juttu Sa siin põdrakanepist ajad? See on ju väga hull umbrohi. Poeb igast praost oma juurtega läbi ja lennutab igasse ilmakaarde oma sulelisi seemneid.

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Roosa on selline. Ma rääkisin, et valgeõieline oli väga tagasihoidlik, ei levinud nagu kuskile vist umbes kolme aasta jooksul

Tsiil ütles ...

Mulle tundub, et ristik kasvab nagu segane ja seda peab mitmeid kordi rohkem niitma. Sealt ilmselt ka siis suhtumine :D

Kui sul on rohkem niidupeenar taimede poolest, siis ma soovitan tavalist karikakart, õitseb kaua ja on ka ilus. muidugi külvab ka.

MUHEDIK ütles ...

A kuidas Su aediirise ülemised perigoonilehed pea olematud on? Mõni on seal maiustamas käinud või on tegemist mingi arengurikkega?

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Kehv fotograaf lihtsalt :) Kui hoolega vaatad, siis näed, et on olemas küll

Köögikata ütles ...

Ilusat pulmapäeva!!!!!

A see põdrakanep, ma ei jaganud kohe ära, et see Sul ka valge on, sorry.