pühapäev, 16. oktoober 2011

Üks umbrohi, kes/mis mõistab seda va "pugemise" kunsti

Kõigepealt foto võhumõõga seemneist tiigis:


Nagu tatar aga suuremad. Proovisin neist ka kaelakeed tekitada aga need seemned olid nii kõvad, et sellest ei tulnud midagi välja. Isegi ööpäev leotamist ei muutnud neid pehmemaks.
Aga muidu on tiik ilus, ai-ai kui ilus.


Ja hoolimata sellest, et sügis juba kriibib lehti ribadeks, mäkerdab neid pruuniks ja solgutab vihmaga, on mõni taim eriti ilus ja kasvuhoos:


Suvel Muhedikult saadud kõrreline luzula. Vat ei teagi, mis tema eestikeelne nimi on.Suvel, teda istutades ma isegi kahtlesin, et on mul teda üldse vaja, et päevaliiliate varju ju jääb? Peenar jälle suuremaks ve? Aga praegu on ta eriliselt laheda olemisega seal peenras, nii et kui mõni taim kolima hakkab, pole see kindlasti mitte see luzula.
Ja igihalid:


Sattusin see aasta igihalidest vaimustusse ja tassisin kõikvõimalikud endale aeda kokku. Praeguseks on mul neid viis erinevat. Kui keegi teab juhatada, et kust neid VEEL saab, ikka ROHKEM, ikka ROHKEM!, siis andke teada, mul on neid hädasti vaja.

Ja siis ma tahtsin küsida, et äkki teab keegi sellise umbrohu nime?


Ta ei tekita ei õisi ega varsi, ongi läbi aasta selline lehekodarik. Täpselt kindel ei ole aga selline lehekodarik püsib kaks aastat ilusasti igihaljana ja rõõmustab silma ka lumeta talvel.
Vot tema ongi selline umbrohi, mis mõistab ideaalselt seda va"pugemise" kunsti. Ei poe ta kuskile torudesse vaid hoopis mulle, aednikule, et vaata kui lahe ma olen, ära rohi mind ära! Vähe sellest, et ta aeg-ajalt kuskil kivimüüritisel kükitades end pea keskmise hosta suuruseks kasvatab, vaadake, milliseks ta end minu valges peenras on meikinud:


Valgetriibuline! Ma tean küll, et selline triibulisus võib mingi aine puudumist tähendada aga äkki! äkki mitte? Äkki see on mingi sort? Või veel lahedam: ongi selline kameeleon-umbrohi. Paneks ta punaste taimede peenrasse, värvib end äkki punaseks?
Mis te arvate, haritlased Tsiil ja Muhedik?

9 kommentaari:

Eve Piibeleht ütles ...

Tiik on tõesti imeilus. Ning mõni umbrohi on kah vahva. Mul õitsevad pesukuivatyspuude juures piimanõgesed, nii vahvad.

MUHEDIK ütles ...

Haritlane Muhedik:) teab, et luzula on piiphein, a selle Su umbrohu üle pean ma küll veidi mõtteid mõlgutama, ta tundub hirmus tuttav olema.
Alati ei tähenda see valgelehisus millegi puudumist, mõnikord võivad iseenesest tekkidagi aias sellised mutandid. Äkki saadki hoopis uue sordi, mõtle kui uhke!

Tiik on ilus, vesi peabki ilus olema, kuidas siis teisiti

MUHEDIK ütles ...

Kas tead, ma mõtlesin vist välja, et see pole üleüldse mingi umbrohi, vaid hoopis üsnagi haruldane varretu kuningakepp (Oenothera acaulis), õitsemas ei näe Sa teda sellepärast, et ta avab oma suhtelised suured kollased õied ööseks ja noorena ei pruugi ta seda üldse teha. Jälgi teda järgmisel aastal ja lase tal end kindlasti külvata, sest ta mõnikord hävib peale õitsemise.
Kas Sa Köögikatalt pole seda taime saanud, ma ju ise jagasin teda talle?:D

deia ütles ...

Ei mu meelest varretu kuningakepp ta pole. Kas tal on siuke võilillejuurt meenutav juurikas? Mula aias ka kasvab taolist mitmel pool - mingi mullaga vist tulnud. Nime ei tea - aga jube vastik tegelane on sellesmõttes, et teda välja saada on tunduvalt raskem kui võilille. Juurikas istub väga kõvasti maa sees kinni. Ja õitsemas pole ma teda ka näinud. Ja rounup teda ka ei võta - väga vastik tegelane on :(

Aga tiik on ilus!

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Ta on vist pigem jah, see Deia "vastik tegelane". Teda on palju ja teda välja saada on paras tegu, ausalt öelda. Aga kuna ta läheb ilusasti suureks ja lehed on tal vahest sellised lokilised, siis ma temaga eriti ei võitlegi. Paljuneb tõenäoliselt juurte abil

mustkaaren ütles ...

Ohh, igihaljad, tiik, Tundmatud (perekond) võilillelised (liik & sort) & võhumõõga seemned! Su aed on nagu varanduse-kamber:)Mis valgekirjususse puutub, siis putukkahjustuse käigud on taime koes näha, valgekirjususe puhul on lehe kude muidu terve & enam vähem norm, kui mitte arvestada, et osadel taimedel läheb leht kõverax, mis tuleb valge & rohelise leheosa erinevatest kasvukiirustest ainevahetuse eripärade tõttu (näe, mida isehakand botaanik oma aias kõik avastanud on)
Mul on kõigest 2 igihalja: suur i. Variegata & väike i. Illumination, tavalist mitte eriti (Illum.-l on 1 haru roheline, st põhivormix muutunud)
Aga see-eest on mul viielehist eluvääti e ronivat zhenshenni, mis paljuneb meeliylendava kiirusega!

Köögikata ütles ...

Ma tahtsin oma targast raamatust järgi vaadata, mis ta olla võib, aga seal oli 4-5 kaarditäit sarnaseid ja võta siis kinni, on ta mingi mustjuur v. hoopis koeratubakas või miski muu. Ilmselt pole talle õitsemiseks seal sobivad tingimused, aga usun, et on kollase keelõiega tegelane.
Muhedik, minule varretut kuningakeppi? Issake, mul küll meelde ei tule. Või olen siis meeltesegaduses selle välja rohinud. :o(

Aga tiik ja selle ümbrus on tõesti imeilus.

Tsiil ütles ...

:( mina olen isegi mitte poolharitlane veel :D Lehekava on küll tuttav, aga taime nime ei tea. Uurin välja. Mingi sammasjuureline talvituja?

Kiidan vett ja kiva :) Igihalidest kasvab mul (sordinimi teadmata) kollaka ja rohelise värviseguste lehtedega. Kahtlustan, et keegi andis jupi.Otsin pildi välja.

Võhumõõga seemned peavadki (vist) kõvad olema, kui nad sellisel ajal vette langevad, siis ulbivad kaldasse ja viuh kasvama. Muidu vajuks ju põhja ja see võib ootamatult kaugel olla. Noh, et kui ma oleks võhumõõk, siis umbes nii ma arvaks :)

MUHEDIK ütles ...

Näib, et panin puussse, pole parata:(, eks ma ka uurin, enne ei saa rahugi. Aga miskipärast tundub, et see isend peaks hapu olema:D